Dhammapada.

^  <  >

 

13. Świat.

KN, Loka Vagga, Dhp. 167-178.

 

Nie angażuj się w wulgarne życie,

nie żyj w nieuwadze,

nie kultywuj niewłaściwego rozumienia,

nie bądźże wyznawcą tego świata.

 

Żyj to życie realnie i jak najlepiej,

nie żyj go na złe sposoby.

Ci którzy żyją realnie w tym świecie,

żyją szczęśliwie w tym jak i w następnym świecie.

 

Postrzegaj świat niczym mydlaną bańkę,

postrzegaj świat niczym miraż,

a Król Śmierci cię nie dostrzeże.[1]

 

Niczym królewski rydwan jest ten świat.

Głupcy giną pod jego kołami,

a mędrcy widząc jego rzeczywistą naturę [2]

nie przywiązują się do niego.

 

Ktoś kto żył w iluzjach,

a później się ich wyzbył,

uwolnił się niczym księżyc który zajaśniał

oświetlając świat spoza ciemnych chmur.

 

Ktoś kogo złe postępowanie

zostało wstrzymane i zastąpiły je dobre czyny,

uwolnił się niczym księżyc który zajaśniał

oświetlając świat spoza ciemnych chmur.

 

Ludzie tego świata są ślepi,

tylko niewielu widzi prawidłowo.

Ci, niczym ptaki uwalniają się z sieci,

osiągając niebiańskie ukojenie.

 

Łabędzie odfruwają drogami słońca,

magicy pokonują dystans w powietrzu,[3]

a mędrcy opuszczają ten świat,

pokonawszy śmierć.

 

Kłamiąc, kłamca zamyka sam sobie

drogę do następnego świata.

Nie ma ohydy, której taki by nie uczynił.

 

Skąpcy nie trafią do świata aniołów,

Głupcy nie pochwalą szczodrości.

Mądry raduje się szczodrością,

i w przyszłym życiu jest szczęśliwy.

 

Lepsze niż nieograniczona władza

nad wszystkimi królestwami całej ziemi,

lepsze niż szczęśliwe zrodzenie w Niebie,

jest wejście w strumień Dhammy.[4]

 

 

1. Wyróżnia się:  świat zmysłów (kama loka),  świat materialnych energii (rupa loka) i świat niematerialnych energii (arupaloka). Poza nimi znajduje się Nibbana i stad ktoś kto ja osiągnął nie może być widziany przez Króla Śmierci który zamieszkuje kama loka i zna tylko trzy światy wraz z ich planami zradzania.

2. "Vijanatam" - widzący współzależne powstawanie i rozpadanie się cierpienia.

3. "Yanti iddhiya" -  wydaje się dotyczyć ludzi o magicznych uzdolnieniach do przemieszczania się w powietrzu, dokładniej do "przebywania z pełną kontrola w powietrzu". Przypuszczalnie odnosi się do mentalnych osiągnięć medytacyjnych.

4. "Sotŕpattiphala" - wejście w strumień Dhammy, pierwszy stopień świętości Szlachetnych charakteryzujący się osiągnięciem sotapatti magga i sotapatti-phala. Sotapanna może cieszyć się pokojem Nibanny kiedy zechce ponieważ rozwinął sotapatti-phala samapatti. "wszedł w strumien" co oznacza, że jest na Scieżce Szlachetnych i nigdy z niej nie zejdzie. Nie jest już więc nazywany zwykłą osobą (putthujjana) ale zalicza się do szlachetnych (ariya) ponieważ wykorzenił ditthi oraz vicikiccha i wyzbył się całkowicie sakkaya-ditthi, vicikiccha and silabbataparamasa czyli trzech głównych przeszkód. Nie popełnia akusala-kamma-patha czyli złych czynów.



v.1.00 © 2012 Tipitaka.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Wyłącznie do bezpłatnego rozpowszechniania.