Dhammapada.

^  <  >

 

3. Umysł.

KN, Citta Vagga, Dhp. 33-43.

 

Trzepoczące się, chwiejne,

trudne do opanowania i ustabilizowania

jest to co doznaje.

Mędrzec naprostowuje to

niczym rzemieślnik

robiący trzpień strzały.

 

Jak ryba wyjęta z wody

i rzucona na ląd,

to co doznaje - miota się i szamocze,

aby uciec z sideł Mary.

 

Trudne do okiełzania, szybkie,

zapalające się do wszystkiego czego zapragnie

jest to co doznaje.

Dobrze jest wziąć to w ryzy.

Właściwie opanowane - przynosi ulgę.

 

Jakże trudne do rozpoznania,

i bardzo, bardzo subtelne,

zapalające się do wszystkiego czego zapragnie

jest to co doznaje.

Mędrzec powinien to chronić.

właściwie ochronione - przynosi ulgę.

 

Błądzące po bezdrożach, samotne, bezcielesne,

spoczywające w grocie[1] jest to co doznaje.

Ci którzy zabezpieczą to od sideł Mary,

będą uwolnieni.

 

Osoba z niestałym umysłem,

nieznająca prawdziwej Dhammy [2]

nie może liczyć na pogodny spokój.

A wówczas bystrość i jasność osadu,

nie będą mogły osiągnąć, swej pełni.

 

Dla osoby z chronionym umysłem,

świadomością nieskalana gniewem,

nie baczącej na zalety czy wady,

czujnej,

nie ma niebezpieczeństw, ani strachu.

 

Wiedząc, że ciało jest jak gliniany dzban,

zabezpiecz ten umysł, jak twierdzę.

Zaatakuj Marę włócznią wnikliwości,

a później chroń swój lup,

nie roszcząc don żadnych praw.

 

Niebawem to ciało legnie w ziemi,

porzucone, nieświadome,

jak bezużyteczna kłoda.

 

Co wróg zrobił by wrogowi,

albo przeciwnicy sobie nawzajem,

niewłaściwie pokierowany umysł,

też może ci uczynić.

A nawet jeszcze gorzej.

 

Co by zrobili dla ciebie,

matka, ojciec, i inni bliscy,

właściwie pokierowany umysł,

też może ci czynić.
A nawet jeszcze lepiej.

 

1. Przypuszczalnie chodzi o "grotę ciała", a w szerszym kontekście o relacje nama-rupa. W dalszej części jest mowa o "glinianym dzbanie" ciała.

2. Prawdziwa Dhamma to rzeczywistość w swojej dynamice jak wyeksponowana przez Buddę.

 



v.1.00 © 2012 Tipitaka.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Wyłącznie do bezpłatnego rozpowszechniania.