Dhammapada.

^  <  >

 

10. Kij.

KN, Danda Vagga, Dhp. 129-145.

 

Każdy drży przed kijem.

Każdy boi się śmierci.

Stawiając się w położeniu innych,

ani nie zabijaj, ani nie prowadź do zabijania.

 

Wszyscy drżą przed kijem.

życie jest wszystkim drogie.

Stawiając się w położeniu innych,

ani nie zabijaj, ani nie prowadź do zabijania.

 

Kto w poszukiwaniu swego szczęścia rani innych,

w ostateczności sam go nie osiągnie.

 

Kto w poszukiwaniu swego szczęścia nie rani innych,

w ostateczności sam osiągnie szczęście.

 

Nie bądź szorstki w słowach,

ci do których tak mówisz tak samo ci odpowiedzą.

Bolesna jest wymiana szorstkich słów

i może cię bardzo poranić.

 

Kiedy niczym spłaszczony gong,

wyciszyłeś siebie - osiągnąłeś Wygaśnięcie,

bo nie ma w tobie kłótliwości.

 

Tak jak pastuch goni kijem bydło na pastwisko,

starość i śmierć kieruje życiem żywych istot

przez eony czasu.[1]

 

Kiedy głupiec postępuje źle,

nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji.

Poprzez złe czyny, sam siebie spala w ich ogniu.

 

Który krzywdzi bezbronnych i niewinnych,

sam na siebie sprowadza bezzwłocznie:

srogi ból, katastrofę, rany bądź nawet śmiertelną chorobę

albo pomieszanie umysłu, opresje ze strony władcy,

albo ciężkie oskarżenia, utratę bliskich bądź stratę majątku,

bądź też szalejący pożar pochłonie jego dom.

A w chwili rozpadu ciała, taki głupiec zrodzi się

w piekle.

 

Chodzenie nago, z brudnymi zmierzwionymi włosami,

z brudnym ciałem, głodowanie, leżenie na ziemi,

posypywanie się piaskiem i popiołem,

pokutowanie w niewygodnych pozycjach [2]

nie oczyści śmiertelnika którego umysł

nie pokonał zwątpień.

 

Ubrany schludnie, zadbany

spokojny i pewien wyzwolenia,

Idealnie czysty, odłożywszy kij.

Ten jest prawdziwym bramanem,

ten jest prawdziwym ascetą,

ten jest prawdziwym mnichem.

 

Rzadko się zdarza na tym świecie ktoś,

kim kieruje wstyd moralny w unikaniu zła.

Niczym pełnej krwi rumak który stroni od bata,

unika on wykroczeń.

 

Niczym pełnej krwi rumak, zaledwie dotykany batem,

bądź skruszony i wytrwały.

Przez pewność, dyscyplinę moralna, aktywny wysiłek i koncentrację,

poprzez skrupulatną analizę fenomenów na bazie wiedzy i refleksji,

osiągniesz uświadomienie reakcji, a poprzez wgląd i introspekcję

zniszczysz cierpienie.

 

Melioranci prowadzą wody dokąd chcą,

wytwórcy strzał toczą strzały,

stolarze wyginają drewno,

mędrcy kontrolują siebie.

 

1. "Ayu" czyli eon jest miara czasu. Komentatorzy różnią się w precyzyjnym okresleniu długosci eonu. Stosowna sutta wyjasnia że jest to po prostu niewyobrażalnie długi okres czasu, miliony lat.

2. Tu konkretnie jakiś rodzaj pokuty polegającej na siedzeniu w kucznej pozycji na piętach.



v.1.00 © 2012 Tipitaka.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Wyłącznie do bezpłatnego rozpowszechniania.