Główne Sutty.

^  <  >

 

Sutta o wprawieniu w ruch koła Dhammy.

Dhammacakkapavattana Sutta, SN LwI.11.

 

Oto, co usłyszałem:

Kiedy Błogosławiony przebywał w Varanasi w schronieniu zwierzyny Isipatana, zwrócił się do pięciu mnichów tymi słowami:

"Są dwie skrajności praktyki, którymi nie zajmuje się ten, kto porzucił pospolite życie domownika. Jakie dwie?

Ta, która polega na zatopieniu się w przyjemnościach wywołanych przez obiekty zmysłowe: pospolita, wulgarna, powszechna, prostacka i prowadząca do niczego dobrego; oraz druga, która polega na samo udręczeniu: bolesna, prostacka, również prowadząca do niczego dobrego. Środkowa Ścieżka odkryta przez Tego Który Przeszedł, unika tych dwóch skrajności praktyki i wiedzie do wizji, wiedzie do wiedzy, wiedzie do uspokojenia, do bezpośredniego poznania, do odkrycia, do Nibbany.

 

Czym jest Środkowa Ścieżka odkryta przez Tego Który Przeszedł, ta która wiedzie do wizji, wiedzie do wiedzy, wiedzie do uspokojenia, do bezpośredniego poznania, do odkrycia, do Nibbany?

Oto ta Szlachetna Ośmioaspektowa Ścieżka: właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie.

 

Taka jest Środkowa Ścieżka odkryta przez Tego Który Przeszedł, która wiedzie do wizji, wiedzie do wiedzy, wiedzie do uspokojenia, do bezpośredniego poznania, do odkrycia, do Nibbany.

Mnisi, oto Szlachetna Prawda o Cierpieniu: narodziny są cierpieniem, starzenie jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem; smutek, lament, ból, stres i rozpacz są cierpieniem; połączenie z nielubianym jest cierpieniem, oddzielenie od lubianego jest cierpieniem, nie otrzymanie upragnionego jest cierpieniem. Krótko mówiąc: Pięć Zespołów Zapału jest cierpieniem.

Mnisi, oto Szlachetna Prawda o Źródle Cierpienia: jest to pragnienie które tworzy dalsze zradzanie, któremu towarzyszy namiętność i zachwyt, znajdujące rozkosz to tu, to tam. Pragnienie zmysłowej przyjemności, pragnienie stawania się i pragnienie niebytu.

Mnisi, oto Szlachetna Prawda o Wygaśnięciu Cierpienia: jest to całkowite zaniknięcie i wygaśnięcie, wyrzeczenie się, zaniechanie, wyzwolenie, wyzbycie się tego właśnie pragnienia.

Mnisi, oto Szlachetna Prawda o Praktyce Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia: jest nią Szlachetna Ośmioaspektowa Ścieżka - właściwe rozumienie, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe postępowanie, właściwe życie, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwe skupienie.

 

Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto jest Szlachetna Prawda o Cierpieniu. Ta Szlachetna Prawda o Cierpieniu jest do zrozumienia. Ta Szlachetna Prawda o Cierpieniu została zrozumiana.

Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda o Źródle Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o Źródle Cierpienia wymaga zaniechania. Ta Szlachetna Prawda o Źródle Cierpienia uzyskała zaniechanie.

Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda o Wygaśnięciu Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o Wygaśnięciu Cierpienia jest do bezpośredniego doświadczenia. Ta Szlachetna Prawda o Wygaśnięciu Cierpienia została bezpośrednio doświadczona.

Powstała wizja, powstał wgląd, stało się jasne i zrozumiałe, powstało we mnie oświecenie odnośnie rzeczy nigdy dotąd nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda o Sposobie Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o Sposobie Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia jest do praktykowania. Ta Szlachetna Prawda o Sposobie Praktyki Wiodącej do Wygaśnięcia Cierpienia została wypraktykowana.

 

I tak, o mnisi, jak długo ta wiedza i wizja - wraz ze swymi trzema nawrotami i dwunastoma aspektami odnoszącymi się do tych Czterech Szlachetnych Prawd, nie była prawdziwie czysta, nie twierdziłem, że miało miejsce przebudzenie w świecie zamieszkanym przez dewy, mary i bogów przez mędrców i kapłanów, przez szlachetnych i zwykłych ludzi.

Lecz kiedy ta wiedza i wizja - wraz ze swymi trzema nawrotami i dwunastoma aspektami odnoszącymi się do tych Czterech Szlachetnych Prawd, stała się prawdziwie czysta, wtedy ogłosiłem bezpośrednie i najwyższe przebudzenie w świecie zamieszkanym przez dewy, mary i bogów, przez mędrców i kapłanów, przez szlachetnych i zwykłych ludzi.

Wiedza i wizja powstały we mnie: Nie wymuszone jest moje Wygaśnięcie. Oto ostatnie narodziny. Nie ma dalszego powstawania."

 

To rzekł Błogosławiony. Usatysfakcjonowanych pięciu mnichów rozkoszowało się słowami Błogosławionego. A kiedy wyjaśnianie miało miejsce, powstało w Czcigodnym Kondannie prawdziwie czyste, nieskalane widzenie Dhammy: cokolwiek musi powstawać, to również się rozpada.'

 

Kiedy Błogosławiony wprawił w ruch Koło Dhammy, ziemskie dewy zakrzyknęły:  "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos ziemskich dew, dewy Czterech Królewskich Niebios podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Czterech Królewskich Niebios, dewy Trzydziestu Trzech Niebios podjęły okrzyk:

"W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Trzydziestu Trzech Niebios, Yama dewy podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Yama, Tusita dewy podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Tusita, dewy Nimmanarati podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Nimmanarati, dewy Paranimmita-vasavatti podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

Usłyszawszy głos dew Paranimmita-vasavatti, Brahmy podjęły okrzyk: "W Varanasi w schronieniu zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostać zatrzymane przez kapłanów czy mędrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechświecie."

W tym momencie, ten okrzyk dotarł aż do świata najwyższych bogów. Cały dziesięcio tysięczno poziomowy kosmos zadrżał, gdy bezmierna światłość rozlała się po nim, przewyższając blask dew.

 

Wtedy Błogosławiony ogłosił: "Tak więc naprawdę wiesz, Kondanna, naprawdę wiesz!"

W taki oto sposób, Czcigodny Kondanna zdobył miano "Kondanna Który Wie".



v.1.00 © 2012 Tipitaka.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Wyłącznie do bezpłatnego rozpowszechniania.